Search

Cik daudz jādzer ūdens?

Katrs esam dzirdējuši daudz un dažādus viedokļus par ūdeni un tā dzeršanas apjomu. Jāsaprot, tas ka nav vienas konkrētas formulas visiem cilvēkiem, ūdens dzeršana ir ļoti atšķirīga katram cilvēkam individuāli.


Tātad sāksim ar to, ka kopējais (ūdens + ūdens no ēdiena) 2,5 LITRU daudzums dienā ir APTUVENAIS DAUDZUMS un tas ir atkarīgs no vairākiem faktoriem:

  • Vecums,

  • Dzimums,

  • Svars,

  • Garums,

  • Fizisko aktivitāšu līmenis,

  • Temperatūra un klimats, kurā dzīvo.



NOVECOJOT ŪDENS SATURS ĶERMENĪ SAMAZINĀS.

Jaundzimušajiem ir visvairāk ūdens - 75%, pieauguša cilvēka ķermenī vidēji tie ir 60% ūdens.


KUR ĶERMENĪ ŪDENS TIEK UZGALBĀTS?

1/3 atrodas mūsu asinīs un starp mūsu šūnām, bet lielākā daļa, 2/3 atrodas mūsu šūnās.


Ja ķermenis dehidrējas, tas var ietekmēt daudzas ķermeņa funkcijas, jo ūdens regulē:

  • Ķermeņa temperatūru,

  • Hormonus,

  • Enerģijas patēriņa stimulēšanu,

  • Asins biezumu,

  • Ādas mitrumu,

  • Šūnas ilgmūžību,

  • Pozitīvu gremošanu.


Mūsu ķermenis nepārtraukti zaudē ūdeni caur elpu, sviedriem, urīnu un fekālijām.


CIK IZSLĀPIS TU ESI?

Tā kā ūdens ir tik svarīgs mūsu izdzīvošanai, mūsu ķermenim ir ļoti labs veids, kā informēt mūs par dehidratāciju. SLĀPES. Ja jūties izslāpis, zini, ka nepieciešams padzerties.


KĀ ĶERMENIS TO ZIN?

Mūsu smadzenēs receptori mēra asins konsistenci un reaģē, ja tās kļūst plānāks. Tā rezultātā hormons, ko sauc par vazopresīnu, nonāk mūsu sistēmā. Vazopresīns nodrošina, ka organismā uzturam vairāk ūdens, paturot ūdeni nierēs un radot slāpju sajūtu.



Hidratācijas stāvokli var pārbaudīt aplūkojot urīna krāsu, ja tas kļūst tumši dzeltens, tu esi dehidrēts.

Dehidratācija, kas notiek, ja ķermenim nav pietiekami daudz ūdens, ir ļoti bīstama. Ja mēs zaudējam tikai 1% ķermeņa ūdens, mums ir samazināta fiziskā slodze, samazināta ķermeņa temperatūras kontrole. Pie 5% ūdens zuduma mūsu garīgās spējas samazinās; ar grūtībām koncentrēties, aizkaitināmība, miegainība un bieži galvassāpes. Ja mēs zaudētu vairāk nekā 8% ūdens, mēs faktiski varētu nomirt.





Simptomi, kas varētu parādīties, ka esi dehidrējies ir:

  • Sausa, lipīga mute,

  • Muskuļu krampji,

  • Galvassāpes,

  • Sausa āda,

  • Nogurums,

  • Koncentrācijas zudums.


PĀRĀK DAUDZ ŪDENS! Noteikums “VAIRĀK NE VIENMĒR IR LABĀK” attiecas arī uz ūdeni.

Ļoti lielos daudzumos dzerot ūdeni, ir iespējams iegūt ūdens intoksikāciju, hiponatriēmiju. Tas ir pārmērīgas hidrācijas stāvoklis, kas izraisa sāls līmeņa pazemināšanos asinīs un pārmērīgu ūdens pārvietošanos šūnu iekšienē, kas var izraisīt plaušu sastrēgumu un muskuļu šūnu zudumu.


Piemēram, mums ir jādzer daudz ūdens, ja vingrojam karstā klimatā un ilgstoši (piemēram, riteņbraukšanā un maratonos), jo sviedru dēļ tiek zaudēts daudz šķidruma. Sviedru zudums nozīmē arī sāls zudumu, kas var izraisīt krampjus un spēku izsīkumu. Tāpēc šādos brīžos ir svarīgi dzert izotoniskos dzērienus, kas satur nātriju un atbilst mūsu ķermeņa šķidrumu sastāvam.



Recent Posts

See All